Nederland is een welvarend en rijk land. Allerlei voorzieningen zijn geregeld. Toch vallen ook in ons land mensen tussen wal en schip. Mensen die – om welke reden dan ook – de eindjes niet meer aan elkaar kunnen knopen. Die geen beroep (meer) kunnen doen op bijvoorbeeld de Participatie Wet, Bijzondere Bijstand, WMO of een andere wettelijke regeling.
Stichting Fonds Bijzondere Noden Enschede (FBNE) is een particulier initiatief en zet zich in voor inwoners van Enschede, die niet in aanmerking komen voor andere voorzieningen. FBNE is een laatste vangnet 'onder het vangnet' van voorzieningen en regelingen.
De oorzaken van armoede zijn heel divers. FBNE stelt geen schuldvraag, maar kijkt naar wat er nodig is om een situatie te verbeteren. Armoede kan namelijk iedereen overkomen. Zo kunnen mensen bijvoorbeeld door plotselinge werkloosheid, ziekte of ongeval binnen het gezin onverwacht vanuit welstand tot armoede vervallen. Hierdoor komen zij vaak terecht in een vicieuze cirkel. Maatschappelijk isolement ligt op de loer, omdat deelname aan allerlei activiteiten niet meer betaalbaar zijn.
Stichting Fonds Bjzondere Noden Enschede (FBNE) wil voorzien in materiële noden van personen die in schrijnende omstandigheden verkeren, indien en voor zover er geen beroep kan worden gedaan op de Participatie Wet, Bijzondere Bijstand of enige andere wettelijke regeling, één en ander ter beoordeling van het bestuur.
Naar vermogen wordt in een éénmalige bijdrage (dus geen periodieke of terugkerende kosten) voorzien aan gezinnen of individuele personen in Enschede, waarbij een maximum van € 2000,00 per 3 jaar wordt gehanteerd.
FBNE is aangesloten bij de vereniging Fondsen in Nederland (FIN) en onderschrijft de gedragscode zoals die is opgesteld door de FIN.
FBNE is door de Belastingdienst gekenmerkt als een ANBI (Algemeen Nut Beogende Instelling). Zie ook het standaardformulier.
RSIN (vh Fiscaal Nummer): 806033538
Inschrijfnummer Kamer van Koophandel: 41032404
Bankrekeningnummer: NL 29 RABO 0396 7636 77
Wie kan een aanvraag indienen?
Professionele hulp- en dienstverleners, via www.fbne.nl/aanvragen
Wij gaan ervan uit dat professionals de persoonlijke en financiële gegevens kunnen verstrekken die voor de beoordeling noodzakelijk zijn:
1. een objectieve rapportage met onderbouwing van de noodzaak
2. begroting van de kosten
3. een budgetplan met opgave van het spaarsaldo
Als er nog geen hulpverlener betrokken is kan men zich melden bij één van de Wijkteams van de gemeente Enschede. Zij kunnen een eerste intake doen en aanvragen indienen voor Bijzondere Bijstand, WMO etc. Ook bij de verschillende Wijkwijzers en het FAP (Formulieren Advies Punt) van het Diaconaal Platform (inloop bij de Stadsbank Oost Nederland) kan een aanvraag worden ingediend bij FBNE.
Snelheid
Bij noodhulp is een snel besluit noodzakelijk. De bureaucoördinator is gemandateerd aanvragen tot een waarde van € 1000,00 toe te kennen. Na overleg met het bestuur worden soms hogere bedragen toegekend.
Aanvragen die compleet zijn kunnen in principe binnen een werkdag worden afgehandeld. FBNE hanteert een maximale doorlooptijd van 14 dagen.
Hoogte bijdrage
Het bestuur kijkt kritisch naar de aanvragen die bij Stichting FBNE worden ingediend. Alleen wanneer er sprake is van acute nood en het ontbreken van voorliggende voorzieningen (zoals spaargeld, bijzondere bijstand, WMO, lening) kan een bijdrage worden toegekend.
Er kan een éénmalige bijdrage, dus geen periodieke of terugkerende kosten, verstrekt worden waarbij een maximum van € 2000,00 per 3 jaar per huishouden wordt gehanteerd. Schulden en reeds gemaakte kosten komen niet voor vergoeding in aanmerking.
Bij tandartskosten/orthodontie moet vooraf een begroting worden ingeleverd met een overzicht van de vergoeding door de zorgverzekeraar.
Er geldt een maximale vergoeding van € 1000,00 voor de eigen bijdrage, bij acute pijn- en kauwklachten. Het wettelijk eigen risico wordt niet vergoed; ook kronen, bruggen, wortelkanaalbehandelingen, preventie en gebitsreiniging komen niet voor vergoeding in aanmerking.
Fietsen verstrekken wij in samenwerking met het Fietsdepot, altijd in natura.
E-bikes worden alleen verstrekt als er sprake is van een duidelijke, medische noodzaak (met onderbouwing door een arts of specialist) en hiervoor geldt een maximale bijdrage van € 1000,00. Voorwaarde is een nieuwe accu en minimaal een halfjaar garantie.
Wat kan niet
Het FBNE keert geen geld uit voor goederen of diensten die vóór de indiening van de aanvraag al zijn besteld of al bij wijze van voorschot zijn betaald. Voor schuldenproblematiek verwijzen we door naar de Stadsbank.
Een uitzondering op deze stelregel vormen betalingsachterstanden van huur en/of energie waarbij de afsluiting of uithuiszetting is aangezegd.
Criteria voor aanvragen
1. Aanvragen:
- FBNE verstrekt giften aan inwoners van de gemeente Enschede
- Indienen kan alleen via www.fbne.nl/aanvragen, door professionele hulp- en dienstverleners
- Een rapportage, begroting en budgetplan met opgave van het spaarsaldo zijn nodig voor de beoordeling
- Maximum bedrag van toekenning is € 2000,00 per huishouden per 3 jaar (vakantieproject en Kerstactie tellen hierbij niet mee)
- FBNE is een vangnet, eerst worden alle voorliggende voorzieningen benut (zoals spaargeld, leencapaciteit, WMO, bijzondere bijstand).
2. Niet vergoed worden:
- Schulden, eerder gemaakte kosten, waarborgsommen, structurele kosten
- Kosten waarvoor al eerder een vergoeding is verstrekt
- Kosten voor huisdieren
- Kosten in verband met juridische procedures (zoals procedures in verband met verblijfsstatus of naturalisatie)
3. Toegekende bedragen worden nooit rechtstreeks overgemaakt aan cliënten, maar rechtstreeks aan leveranciers of naar een budgetbeheerrekening/bewindvoerder.
4. Bezwaar of beroep is niet mogelijk tegen een door het bestuur genomen besluit. Er wordt een gift verstrekt - of niet.
5. Onvolledige aanvragen worden nog 14 dagen na ontvangst aangehouden. Is de aanvraag dan nog niet compleet, dan moeten we deze buiten behandeling laten. FBNE is bedoeld voor acute noodsituaties en hanteert een doorlooptijd van maximaal twe weken.
6. In elke toekenning staat een vervaldatum vermeld. Is er op deze datum geen nota of factuur ontvangen, dan wordt de toekenning ingetrokken.
7. U wordt zo spoedig mogelijk geïnformeerd of de aanvraag al dan niet gehonoreerd kan worden. Wij streven naar een snelle afhandeling en u kunt hierbij helpen door aanvragen zo volledig mogelijk in te dienen.
In 1997 vond in Enschede een reeks stadsgesprekken plaats over armoede in de stad, getiteld “Rijk aan Armoede”. Naar aanleiding daarvan kwam het tot de oprichting van een Stichting Fonds Bijzondere Noden Enschede. Dit gebeurde op initiatief van de Gemeente Enschede: wethouder J. Goudt gaf het Fonds een bescheiden financiële bruidsschat mee en zegde voor acht uur per week ondersteuning toe vanuit de toenmalige Sociale Dienst. Al snel kon het Fondsbestuur een flink aantal hulpvragen in behandeling nemen.
Verrassenderwijs bracht de vuurwerkramp in mei 2000 een sterke daling daarvan teweeg, zó sterk concentreerden zich de aandacht en inzet van hulpverlenende instanties op de gedupeerden en op de middelen die voor hen ter beschikking kwamen. Het Fonds compenseerde de tijdelijke terugval van de hulpvraag met zelf geïnitieerde projecten ten behoeve van de doelgroep.
In 2002 trad in Enschede een nieuw College van B&W aan. De nieuwe portefeuillehouder van het Fonds, wethouder T. de Weger, wenste een duidelijker scheiding tussen Gemeente en Fonds. Het Fonds werd een normale gesubsidieerde instelling met een autonoom bestuur, dat zelf voor de ondersteuning een professionele kracht mocht aantrekken. Gratis en collegiaal onderdak hiervoor werd gevonden bij, destijds, de Stichting Welzijn Ouderen. Inmiddels huurt het FBNE een kantoorruimte in bedrijfsverzamelgebouw Schuttersveld.
Daarnaast stelde de Gemeente voor de hulpverlening per jaar € 25.000 beschikbaar, onder de voorwaarde dat het bestuur zich zou inspannen uit andere bronnen een gelijk bedrag te verwerven. Zo ging – na een vrij lange periode waarin het Fonds het zonder ondersteuning had moeten stellen – per 1 januari 2003 Ellen Blok aan het werk als bureauhoofd van het FBNE.
Vijftien jaar na haar aantreden was het aantal door het Fonds ontvangen hulpvragen ruim gestegen: van 95 in 2003 tot 493 in 2017. In 2024 zijn er maar liefst 652 hulpvragen ingediend.
In mei 2020 is Chantal Toren aangenomen om Ellen Blok na haar pensionering te vervangen. Gezien het grote aantal aanvragen en om de continuïteit te waarborgen heeft het bestuur ervoor gekozen de functie van bureaucoördinator vanaf 1 januari 2021 als duo-baan in te vullen. Vanaf deze datum is Nicolle Clemens in dienst gekomen. Helaas werd zij langdurig ziek, waardoor Ellen tijdelijk terug is gekomen om samen met Chantal het kantoor draaiende te houden.
Het 25-jarig jubileum is gevierd in november 2022, met een dubbel gevoel. Niet voor niets was de ondertitel: '25 jaar FBNE: Bijzonder nodig, maar liever overbodig'.
Vanaf 13 januari 2025 is ons team uitgebreid met bureaumedewerker/ass. bureaucoördinator Joëll Jannink en op 1 september 2025 is Farah Holmond aangesteld als jr. bureaumedewerker. Per 11-09-2025 heeft Ellen Blok afscheid genomen van 'haar' FBNE.
Teamfoto, 1 september 2025 (vlnr: Chantal, Farah, Ellen en Joëll)
Akte van oprichting dd. 21 mei 1997
Statuten per 2017 dd. 2 februari 2017
Dagelijks bestuur:
- De heer mr. D.K. Kalma, voorzitter
- De heer J.W. Bollen, penningmeester en secretaris
- Mevrouw E.T. Stout-Speek, bestuurslid en vice-voorzitter
- Mevrouw M. Freriksen, bestuurslid en expert sociaal domein
- De heer H.H.J. Vaneker, bestuurslid en tandheelkundig expert
Het bestuur ontvangt geen beloning, geen bonus o.i.d. Alleen gemaakte kosten worden vergoed. Hierbij kunt u denken aan portokosten, parkeerkosten, reiskosten naar vergaderingen en netwerkbijeenkomsten elders in het land die relevant zijn voor FBNE (zoals de jaarlijkse bijeenkomsten van de FIN en SUN Nederland). Het bestuur vergadert éénmaal per maand.